Skip to content
Menu
0
Twój koszyk jest pusty
5
(3)

Chcesz podjąć decyzję o podjęciu terapii online, ale chcesz się o niej czegoś dowiedzieć i poczytać, jak się przygotować, aby była skuteczna. Doskonale to rozumiem, dlatego przygotowałam ten artykuł właśnie z myślą o Tobie. Prowadzę terapię online od 2019 roku i bardzo chętnie wyjaśnię Ci, na czym ona polega, jakie są różnice między psychoterapią online a stacjonarną, czego potrzebujesz do odbycia sesji i komu terapia online najbardziej się sprawdza.

Czym jest terapia online?

Nie chodzi tutaj o jej słownikową definicję, bo zapewne ją znasz: to forma oddziaływań psychoterapeutycznych za pomocą komunikatora internetowego (zazwyczaj z wykorzystaniem video). Natomiast to, co warto podkreślić, że formy terapii online mogą być synchroniczne i asynchroniczne.

Synchroniczne to te, które odbywają się “tu i teraz” czyli klient i terapeuta widzą się i słyszą w tym samym czasie (i o tej formie terapii online jest mowa właśnie w tym artkule).

Asynchroniczne formy terapii online to np. wymienianie listów czy wiadomości e-mail. Tej formy psychoterapii nie praktykuję i nie jest ona przedmiotem tego artykułu, ale chciałam, żeby to było dla Ciebie jasne.

Zatem terapia online to forma kontaktu między osobą korzystającą z psychoterapii a psychoterapeutą za pomocą np. Zooma, Skype’a, Messengera, ale też narzędzi zintegrowanych ze znanymi portalami zrzeszającymi psychoterapeutów, które mają swoje własne komunikatory.

Różnice między psychoterapią stacjonarną a terapią online

Z pewnością zastanawia Cię, czym te dwie formy terapii się różnią i czy ma to wpływ na skuteczność oddziaływań terapeutycznych. Poniżej przeczytasz najistotniejsze różnice.

Kontakt z terapeutą

Relacja z terapeutą jest bardzo, ale to bardzo ważnym czynnikiem w psychoterapii. I jedynie Ty – znając siebie samego – wiesz lepiej, czy forma kontaktu online jest dla Ciebie w porządku, czy nie. Nie ma żadnych badań, które potwierdzałyby większą skuteczność jednej formy nad drugą. W związku z tym najważniejsze jest to, co Ty czujesz.

Wskazówka: W wyborze terapeuty istotna jest “chemia”. Dzisiaj – kiedy media społecznościowe są tak bardzo rozwinięte – wielu terapeutów tworzy swoje profile w Internecie i tam można obserwować ich działania, sposób myślenia, nurt, w którym pracują. Wielu moich klientów wybiera ze mną formę kontaktu online, ponieważ chcą pracować a k u r a t ze mną (odpowiadają im treści, jakie widzą na blogu czy na Instagramie). Terapia online daje dostęp do terapeutów z dowolnego miejsca na świecie. Możesz mieszkać w Krakowie, a kontaktować się z terapeutą z Kalisza. Tak jak w moim przypadku.

Anonimowość

Terapia online daje dużo większe możliwości bycia anonimowym. Nie trzeba rozmawiać z terapeutą wraz z włączonym video, więc na dobrą sprawę terapeuta nie musi wiedzieć, jak wygląda klient. Oczywiście klient płaci za sesje i wówczas nadawca przelewu jest widoczny, ale jeśli komuś zależy na 100% anonimowości, to przelewy może wykonywać jakaś inna osoba.

Komfort i bezpieczeństwo

Niektórzy mają nieregularny tryb życia, wykonują taką pracę, która jest nieprzewidywalna. Wówczas terapia online sprawdzi się bardzo dobrze.

Ograniczenia terapii online

Będę z Tobą szczera – trudno jest mi zobaczyć jakiekolwiek. 🙂 Biorąc pod uwagę, że mam bardzo dobry kontakt z moimi klientkami i klientami i jednocześnie widząc, jak wiele terapia online ułatwia, jest mi naprawdę trudno wymienić jej ograniczenia, ALE widzę jedno. Dla niektórych osób kontakt osobisty twarzą w twarz w tym samym pomieszczeniu jest po prostu bardzo ważny. Z oczywistych powodów terapia online tego nie da.

Może to Cię zaskoczy, ale również każdą technikę wykorzystywaną w psychoterapii systemowej (to nurt, w którym pracuję), można przeprowadzić w formie online. To wymaga od terapeuty dobrych umiejętności komunikacyjnych, przewidywania (czasem trzeba uprzedzić klientów, żeby przygotowali np. kartki, nożyczki, długopis, jakieś figurki-zabawki itp.). Więc również nie widzę w tym zakresie ograniczeń. Więcej przeczytasz o technikach terapeutycznych online w dalszych punktach w tym artykule.

Jaki sprzęt jest potrzebny do terapii online?

Wystarczy, że będziesz mieć telefon z dostępem do internetu, a tak naprawdę czasami wystarczy wyłącznie połączenie telefoniczne. Ja zawsze proszę swoich klientów, aby mieli do dyspozycji dwa urządzenia pod ręką, jeśli to tylko możliwe. Na wypadek, gdyby jedno z urządzeń zawiodło – mamy do dyspozycji drugie. Czyli na przykład rozmawiamy przez laptop, ale pod ręką jest telefon. Jeśli połączenie internetowe zawodzi, łączymy się telefonicznie, a w Zoomie zostawiamy sobie tylko obraz, żeby się widzieć. Są różne rozwiązania i prawie zawsze udaje się opanować trudności techniczne.

Słuchawki – naprawdę warto!

Słuchawki naprawdę warto mieć. Z kilku powodów:

  • wyraźniej słyszysz terapeutę
  • nikt dookoła nie słyszy, co mówi do Ciebie terapeuta (kiedy np. za ścianą bawią się dzieci)
  • słuchawki często mają mikrofon, więc jesteś lepiej słyszalna/y dla terapeuty
  • dźwięk się nie “odbija”. Jeśli słyszysz terapeutę w głośnikach, to Twój wbudowany w urządzenie mikrofon może ten dźwięk zbierać i wysyłać z powrotem do terapeuty, a to bardzo utrudnia rozmowę

Podsumowując: potrzebujesz telefonu ze słuchawkami i ewentualnie drugiego urządzenia awaryjnego. To w zupełności wystarczy. A jeśli masz jakąś specyficzną sytuację (np. mieszkasz w miejscu, w którym bardzo trudno o dobry zasięg internetu), to powiedz o tym terapeucie i na pewno uda się ustalić dogodną dla Ciebie formę kontaktu.

Metody terapeutyczne w terapii online

Jak wspomniałam powyżej – każdą metodę terapeutyczną w psychoterapii systemowej da się zaadaptować do kontaktu online. Mam w tym doświadczenie od 2019 r. i początkowo trudno było mi sobie to wyobrazić, ale z każdą kolejną sesją widziałam, jak dobrze udaje się wykorzystywać wszystkie metody, jakich nauczyłam się w Wielkopolskim Towarzystwie Terapii Systemowej. Poniżej króciutko opiszę Ci, jak wykorzystuję dane metody w terapii online.

Genogram

Genogram jest graficznym przedstawieniem relacji i powiązań rodzinnych. Widzisz początek rysowania genogramu na poniższym zdjęciu:

Do rysowania genogramu podczas sesji online wykorzystuję program GenoPro. Dzięki niemu zarówno ja, jak i klient/ka widzimy w tym samym czasie na ekranie to, co rysuję. Rozmawiamy o rodzinie, ja prowadzę wywiad i w tym samym czasie rysuję genogram. Więcej o tej metodzie terapeutycznej przeczytasz w tym artykule.

Karuzela oczekiwań i przekonań

To ćwiczenie często jest punktem zwrotnym dla klienta/ki w terapii online. Polega ono na wypisaniu przekonań, “głosów”, które klient nosi w swojej głowie, a które towarzyszą mu od lat. I znów: ja na początkowym spotkaniu zawsze proszę, aby klient miał przy sobie kartki (całkiem dużą ilość i różnej wielkości) i długopis. I właśnie do tego ćwiczenia są potrzebne małe kartki lub ewentualnie połówki A4, żeby jedno przekonanie/oczekiwanie zmieściło się na jednej kartce. I pracujemy. Ja tłumaczę krok po kroku, co trzeba zrobić i terapia online nie jest tutaj żadnym ograniczeniem. Na czym dokładnie polega to ćwiczenie – przeczytasz w osobnym artykule.

Praca na poziomie symbolicznym

Na zdjęciu widzisz, jak układam z kolorowych kartek abstrakcyjną formę mojego problemu. Gdy mam wrażenie, że klientowi to ćwiczenie może się okazać pomocne, proszę wcześniej, aby na kolejnym spotkaniu miał ze sobą plik kolorowych kartek różnej wielkości i kolorów (możesz zobaczyć przykład na zdjęciu). I w trakcie terapii online opowiadam, co trzeba robić, zadaję pytania i również to ćwiczenie bardzo się przydaje i terapia online nie stoi na przeszkodzie w wykonywaniu go.

Praca za pomocą figurek/karteczek

Znów możesz podejrzeć na zdjęciu, co mam pod ręką. Są to po prostu klocki z Jengi. 🙂 Ale równie dobrze mogą być inne klocki, figurki, kształty, a nawet foremki do ciast, kredki, sztućce – cokolwiek. Za pomocą tych rzeczy układasz na przykład, jak widzisz siebie w swojej rodzinie. Dzięki figurom można pokazać odległości, w jaki sposób ktoś stoi względem kogoś itp. i rozmawiamy o tym podczas spotkania. W terapii online widzę nawet większe plusy w pracy z figurkami, ponieważ klient sam wybiera je w swoim domu i już sama decyzja, dlaczego wybiera akurat taki przedmiot może nieść ze sobą znaczenia.

Krzesło

Praca z ambiwalencją

Co musisz zrobić, aby osiągnąć rezultaty w terapii online?

Zapewne ten punkt bardzo Cię interesuje i od razu powiem: nie ma żadnej różnicy dla Twoich rezultatów, czy uczestniczysz w terapii online czy stacjonarnej. Tak jak wspominałam na samym początku – formę terapii dostosowujesz do swoich potrzeb i możliwości. Natomiast chcę podkreślić, że nie musisz czuć się “skazana/y” na formę terapii online (bo na przykład nie masz możliwości uczestniczenia w terapii stacjonarnej). W terapii online działają dokładnie te same mechanizmy i zmiana zależy wyłącznie od Ciebie. A czasami ta zmiana czy rezultat jest nie-zmianą, czyli pogodzeniem się z pewnymi sprawami i akceptacją tego, czego nie możesz zmienić.

Relacja z terapeutą online

Będę z Tobą zupełnie szczera. Na spotkaniach online prowadzonych przeze mnie klienci czują tak samo mocno, jak czuli to w gabinecie stacjonarnym. Płaczą, wzruszają się, złoszczą, smucą. Muszę przyznać, że mnie jako terapeutce terapia online pomogła wyostrzyć zmysły i nauczyć się jeszcze większej empatii. Gdy na przykład klient/ka ma z różnych powodów wyłączoną kamerę i coś zmienia się w jej głosie – poznaję to i rozmawiamy o tym. To po prostu słychać, więc naprawdę można wyczuć subtelności.

Komu terapia online najbardziej się przydaje?

Terapia online jest dla osób, które:

  • mają dzieci i nie mają, jak zorganizować dla nich opieki w trakcie uczestniczenia w psychoterapii lub terapii par
  • pochodzą z miejscowości, w których nie ma psychoterapeutów
  • mieszkają za granicą i szukają psychoterapeuty mówiącego po polsku
  • chcą terapii online i lubią taką formę kontaktu (nie musisz czuć się na nią skazany/a!). Ja jako terapeutka wybieram taką formę prowadzenia terapii, bo ją czuję i lubię.

Jak przygotować się do terapii online

Zdarza się, że przed pierwszym spotkaniem osoby zadają pytanie “czy należy się jakoś przygotować do pierwszego spotkania?”. Otóż ani do pierwszego spotkania, ani generalnie do terapii online nie trzeba się przygotowywać w psychiczno-emocjonalnym sensie. 🙂 Wystarczy Ci przygotowanie sprzętowe, o którym już wspominałam wyżej. Spójrz sam/a: czy właśnie nie wykonujesz konkretnej pracy, polegąjącej na przygotowaniu się do ewentualnej terapii online? Właśnie czytasz artykuł o podstawowych informacjach na jej temat! Robisz wystraczająco dużo. Przecież na pewno jakieś myśli kołaczą się w głowie: dlaczego chcesz terapii, dlaczego akurat teraz, co chciałbyś, aby w Twoim życiu było inaczej? Mniej więcej takie pytania usłyszysz od terapeuty. Jesteś dobrze przygotowana/y!

I jeśli czujesz się gotowa/y na spotkanie (i czujesz, że akurat ja byłabym dla Ciebie dobrą terapeutką), to poniższy przycisk przeniesie Cię do formularza kontaktowego, dzięki któremu możesz umówić spotkanie lub zadać swoje pytanie o terapię.

Czy ten post był dla Ciebie pomocny?

Kliknij na serduszko i wyraź swoją opinię

Średnia ocena 5 / 5. Ilość głosów: 3

Bądź pierwszy i oceń wpis!

Skoro wpis Ci się spodobał to...

obserwuj mnie na social media

Podziel się

About Author

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.